Usaha Mengekalkan Kebersihan Tandas di SK Bangi

Sungguh seronok masuk tandas yang harum dan bersih, paling tidak bau busuk, hancing dan sewaktu dengannya tidak ada. Namun malang kalau anda pernah memasuki tandas usang di sini. Dengan mangkuk yang pecah, berwarna kuning dan bau pula tak seronok, itu lah yang di alami oleh anak-anak anda selama menjadi murid.
Kemungkinan besar faktor bangunan lama, kedua penggunanya ramai dan ketiga tahap kebersihan memang tidak setanding di tempat-tempat lain. Justeru tidak hairan, kalau ada murid yang terpaksa menahan kencing dan bek ol nya semata mahu pulang ke rumah untuk melampiaskan keinginannya itu.
Bukankah saat yang lama menunggu dan menahan-menahan untuk pulang itu akna mengundang penyakit lain pula. Sungguh malang….mungkin anda yang terbaca artikel ini, berfikir…..mungkin saya perlu tukar anak saya ke sekolah baru yang baru siap, tandasnya sudah pasti bersih. Ya lah.. bangunan baru.
Namun untuk di SK Bangi, pada 1 November ini, kalau tidak ada halangan, satu mesyuarat AJK PIBG akan di adakan. Masukan, input, dari tuan-tuan perlu kalau sudi memberi. Pada kami, satu cara untuk menghilang pemandangan lama ialah cat baru dan pasang mosaic. Mungkin
dengan cara itu boleh menghilang sedikit sebanyak pemandangan yang kusam dan tidak menyerikan.
Namun itu melibat kos atau bajet, sedang sekolah biasanya tiada peruntukan untuk itu. Mungkin juga mangkuk tandas yang sudah pecah perlu diganti baru. Tapi itu juga melibatkan kos. Naik turun kepejabat daerah tidak menjanjikan anda akan dapat semua itu.
Disini, perlunya kerjasama antara ibu bapa dan guru-guru untuk melestarikan tandas yang ada. Pernah terjadi, tandas tersumbat, gara-gara dimasukkan sampah ke dalam nya. Dan ada juga baju dan seluar dalam yang terjatuh ke dalam mangkuk, gara-gara tidak adanya tempat
menyangkut pakaian.
Apa pandangan anda?