Jadual Persekolahan

Waktu kita jadi murid dulu, cikgu akan tulis jadual di papan hitam, (walaupun hijau), dan kita akan menyalinnya. Sikit pun tak salah faham dan belum pernah terjadi akan hal yang demikian. Namun kini, atas inisiatif guru nak bantu anak murid, guru sekolah telah print siap-siap jadual persekolahan. Namun, ada sikit masalah. Bila nama mata pelajaran itu di ringkaskan dan tidak pula diberikan maknanya dibawah. Contoh P. Mata pelajaran apa tu. Bagi tahap 2 OK lah, dia sudah maklum, bahawa itu perhimpunan lah. Namun ada lagi T, PS, dan PJ. Saya mengandaikan T itu Tasmik dan kalau PJ itu Pendidikan Jasmani lah. Ada murid sekolah ini yang mak ayah mereka orang Indonesia, mereka berhadapan dengan masalah ini. Buku apa katanya nak letak dalam beg anak mereka ni, mata pelajaran PJ? Saya harap perkara ini boleh di ubah untuk masa akna datang. Supaya tidak menjadi masalah bagi ibu bapa. Kerana pengalaman saya ketika di Vietnam, isterinya saya menghantar sms bertanyakan apa itu PJ dan PS. Nasib baik saya guru, boleh lah jawab. Tapi bagaimana lah gamaknya kalau orang kampung?